In deze tijd waarin de mensheid dikker is dan ooit, staat ook het thema ‘afvallen’ volop in de spotlights. Allerlei dieetprogramma’s die wonderen beloven, schieten als rijpe paddestoelen uit de grond. Steeds meer van deze diëten propageren een koolhydraatarme levensstijl. Deze trend is zo’n 15 tot 20 jaar geleden gestart. Voor deze periode hadden de meeste dieetprogramma’s – het waren er toen overigens nog veel minder – het minderen van vetten als uitgangspunt. In dit artikel vertellen we hoe deze verandering tot stand is gekomen.

Waar het allemaal mee begon

Het wereldberoemde Atkins dieet heeft het koolhydraatarm afvallen op de kaart gezet. De populariteit van dit dieet en de enthousiaste reacties van deelnemers hebben ervoor gezorgd dat er steeds meer onderzoek is gedaan naar de gezondheidsvoordelen van een koolhydraatarm dieet. Hieruit is naar voren gekomen dat het minderen van koolhydraten ervoor kan zorgen dat mensen twee tot drie keer zo snel gewicht verliezen (in vergelijking met een vetarm dieet) en het dieet bovendien makkelijker vol kunnen houden. Daarnaast zorgt het ervoor dat de kilo’s er minder makkelijker weer aan komen te zitten en dat er minder spiermassa verloren gaat.

De oneindige gezondheidsvoordelen van een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarme levensstijl heeft – naast een positieve invloed op het overtollig gewicht – een groot aantal andere gezondheidsvoordelen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen die langere tijd de inname van koolhydraten flink minderen een fors lager cholesterolgehalte, een stabiele(re) bloedsuikerspiegel en een lagere bloeddruk hebben. Daarnaast vertraagt koolhydraatarm eten zelfs de veroudering, geeft het duursporters meer uithoudingsvermogen en laat het – ja, je leest het goed – spieren groeien zonder training.

De groeiende populariteit van het Paleo Dieet

In deze tijd heeft het ooit zo populaire Atkins dieet het af moeten leggen tegen het zogenoemde Paleo dieet. Dit dieet – dat eigenlijk meer een levensstijl is – richt zich op de gezonde voeding die oorspronkelijk op het menu stond van de mensheid. Een overdaad aan koolhydraten – bijvoorbeeld brood, pasta’s en rijst – komt niet in Paleo receptenPaleo. Het grootste gedeelte van onze historie bestond er namelijk nog geen landbouw en waren we aangewezen op zaden, noten, groenten,  fruit, vlees en vis. Dit betekent in de ogen van Paleo adepten dat ons lichaam zich nog niet heeft aangepast aan deze manier van leven en dat we eigenlijk heel slecht kunnen omgaan met koolhydraten. Zij zien koolhydraten dan ook vaak als de oorzaak van vele zogenoemde welvaartsziekten zoals overgewicht en hart- en vaatziekten.

Tags: , , ,

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten