Steeds meer mensen kiezen ervoor om hard te lopen in de vrije natuur in plaats van een fitnessabonnement. Je kunt overal hardlopen en je hebt geen last van bezette fitnessapparaten. Daarnaast kost buiten hardlopen geen geld en ben je niet tijdsgebonden. Sportcentra zijn op bepaalde tijden open en het is hierdoor niet mogelijk om altijd te sporten.

Als je gaat hardlopen, moet je wel opletten dat je de spieren niet te veel belast. Uit onderzoek blijkt dat hardlopers beter ‘extreem lange’ afstanden kunnen afleggen dan een meer gematigde afstand. De lange afstand zou minder belastend zijn voor de spieren. Als hardlopers 300 kilometer door de bergen afleggen, hebben ze minder spierklachten dan 150 kilometer over een vergelijkbaar parcours.

Het klinkt onlogisch, omdat je van een langere afstand juist meer spierpijn zou verwachten. De deelnemers die een ultramarathon aanhouden hebben vaak een langzamer tempo. Deze personen slapen minder en door slaapgebrek gaan ze langzamer hardlopen. De onderzoekers van de Universiteit van Lausanne concluderen dat het waarschijnlijk tot bescherming van de spieren leidt.

Onderzoeksmethode

De Tor Des Geánts is een ultramarathon van 330 kilometer die door de Italiaanse Alpen loopt. Deelnemers krijgen 150 uur de tijd om de streep te behalen en kunnen zelf bepalen of ze onderweg slapen. De wetenschappers hebben 24 hardlopers gevolgd die aan deze wedstrijd deelnamen. Tijdens de race en na de afloop werd het slaapgebrek en de conditie van de spieren gemeten.

Daarnaast deden de hardlopers ook mee aan een ultramarathon op de Mont Blanc die 166KM bedroeg. De resultaten werden vergeleken met het onderzoek van de 330 kilometerlange marathon. Hieruit bleek dat de hardlopers bij de laatstgenoemde race minder spierschade en ontstekingen hadden opgelopen. Waarschijnlijk hebben de atleten toen meer uitgerust en gelopen op een langzamer tempo.

Topsportbegeleiding

Het moge duidelijk zijn dat niet iedereen zomaar deze ultramarathons succesvol kan volbrengen. Meestal gaat het om topsporters die vaak trainen en hier ook begeleiding bij krijgen. Het is namelijk belangrijk dat gewrichten op de juiste manier bewegen om blessures te beperken. Als je op hoog niveau wil presteren, is topsportbegeleiding essentieel.

Er zijn fysiotherapeuten die mee kunnen denken over jouw wensen als topsporter en zo bekijken welke trainingsschema’s zullen voldoen. Als resultaat van de training zal je krachtiger of sneller worden. Niet iedere praktijk helpt hier aan mee, maar fysiotherapie Breda kan wel wat voor u betekenen.

Tags: , , ,

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten