Een werkende merknaam bedenken is vaak moeilijker dan men denkt en er komt dan ook veel meer bij kijken dan men denkt. Een merknaam moet pakkend zijn, passen bij de beleving en passen bij de doelgroep die het bedrijf met het merk wil aanspreken. Uitgebreid merkonderzoek doen alvorens een naam wordt gekozen is dan ook vanzelfsprekend om het succes van een merknaam zeker te stellen.

Een pakkende merknaam die past bij de beleving

Een merknaam pakkend maken is een hele klus. Een merknaam moet gek genoeg zijn om onderscheidend te zijn en herkenbaar genoeg om makkelijk te onthouden. Hoe minder lettergrepen een merknaam bevat, hoe makkelijker zo’n naam over het algemeen te onthouden is. De uitspraak moet ook passen bij het type bedrijf. Al is een bedrijfsnaam een fictieve naam, hoe het klinkt is belangrijk. Klinkt het intelligent, speels, groot, specialistisch en past dat bij uw bedrijf? Unilever klinkt bijvoorbeeld groot omdat je het woord unie associeert met een eenheid bestaande uit velen. En zo is Unilever ook een bedrijf met vele merken. Het past dus bij de beleving die men heeft bij het bedrijf.

Een kleur die past bij de bedoelde uitstraling

Een kleur kan zeer bepalend zijn voor de uitstraling van uw bedrijf. Blauw staat bijvoorbeeld voor kalm en betrouwbaar, oranje voor ondernemend, grijs voor ervaring, groen voor ecologisch verantwoord en noem maar op. Vaak kan een kleur meerdere betekenissen hebben en het hangt er ook maar vanaf hoe het ingezet wordt. Toch laat dit zien dat de kleur wel moeten passen bij de bedrijfsvoering en met de beleving van de consument die zij hebben bij een bepaalde kleur.

Zoals u ziet kan het best lastig zijn om een juiste merknaam te bedenken voor een nieuw product. Daarom kan het een goed idee zijn om merkonderzoek te laten doen door een merkenbureau zoals Markeys. Een merkenbureau heeft veel ervaring met het adviseren rondom het uitkiezen van een merk. Ook zorgen zijn dat uw merk werkelijk uniek is en niet in conflict komt met een ander merk dat al bestaat. Als u een merknaam heeft kunt u deze ook laten registreren door het merkenbureau die u heeft ingeschakeld om merkonderzoek te doen en om u van advies te voorzien.

Tags: , , ,

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten