Daar waar vroeger alleen grote bedrijven een grafische afdelingen hadden, hebben nu ook steeds meer KMO’s een grafisch vormgever waarop ze kunnen terugvallen.

De toekomst ziet er voor ontwerpers dan ook goed uit. De vraag stijgt nog altijd sneller dan de instroom van lay-outers. Voorlopig is er nog geen overaanbod.

In Amerika alleen al is door de komst van sociale media teksten en de groei van het internet grafisch werk opnieuw trendy geworden. Bijna elk bedrijf is op zoek naar dat ene sterke beeld dat jarenlang gebruikt kan worden om zijn product of dienst mee te vereenzelvigen.

De toenemende vraag naar grafisch ontwerpers wordt onder andere verklaard door de snel groeiende vraag naar foto’s, beelden, illustraties voor teksten op het internet.

Daar waar het vroeger voldoende was om een website te hebben met alleen maar je contactgegevens en logo, zien we dat bedrijven hun website als communicatie- en verkoopkanaal gaan inzetten.

Lay-out wordt bij websites steeds belangrijker. Zo testte DHL bijvoorbeeld zelfs uit hoeveel meer bestellingen zij ontvangen als zij een webpagina met of zonder afbeeldingen zetten. Het antwoord liet ziet raden. De webpagina met foto scoorde 3 keer zo veel.

Ook in België testte restaurant De Colvenier dit uit. Ga ik nu veel meer bestellingen plaatsen als ik op mijn website alleen maar een foto van mijn restaurant zet (tafeltjes met stoelen) of zet ik een foto van mijn restaurant met daarnaast een foto van de kok. De pagina zonder foto van de kok heeft niet lang online gestaan. Het aantal boekingen op de site met foto van de kok was 5 keer zo hoog.

Vertrouwen en sfeer opwekken

Het beeld, de foto, de lay-out of het ontwerp op zich wordt in de eerste plaats gebruikt om het vertrouwen aan te scherpen en sfeer op te wekken.

Je gaat niet direct de tekst op een website of mailing lezen. Neen, het eerste wat je ziet is de vorm en niet de inhoud).

De vormgeving zal er dus voor zorgen of mensen uitgenodigd worden om te gaan lezen of aandacht aan je zaak te besteden. Het is dan ook normaal dat meer en meer bedrijven hier aandacht aan schenken.

Een vriend van mij verwoordde het zo: als we op restaurant gaan eten en de ober brengt het bord, dan verwacht je een mooie presentatie. Eten doe je ook met je ogen. Je wil niet dat de puree even op je bord gekwakt is.

Wie vroeger bloemen ging kopen, nam zijn boeket mee naar huis in een goedkoop papier. Vandaag is de verpakking van bloemen bijna belangrijk als de bloemen zelf. Ik ken zelfs mensen die de presentatie van die bloemen zo mooi vinden dat ze de bloemen met verpakking en al in een vaas zetten.

Heb je ook al eens gekeken naar al die voor en na programma’s op TV? Ook hier draait het telkens om vormgeving.
Hetzelfde geldt voor een website. We beslissen binnen 3 seconden of we verder surfen op een site of de site zullen verlaten.

Het zijn nu net de grafisch vormgevers die gespecialiseerd zijn in het scheppen van sfeer.

Doe voor jezelf even de oefening. Stel dat je een freelance secretaresse zoekt. Je gaat op internet en komt 2 websites tegen. Wie van onderstaande 2 freelancers zullen je bellen?

Tags: , ,

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten