Niet iedereen is van de administratieve rompslomp die bij een eigen onderneming hoort. Daarnaast heeft ook niet iedereen tijd of zin om een cursus boekhouden te leren en kan het zo nog wel eens voorkomen dat er zaken blijven liggen. Niet altijd slim, zeker niet als et je financiële stand van zaken kan verslechteren of gewoon alleen onduidelijk kan maken. Je wilt als ondernemer toch ook weten hoe jij het maximale uit je bedrijf kunt halen? Daarom hier wat tips die je toe kunt passen om je administratie op orde te krijgen. Een basiskennis van boekhouden is hierbij natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Op tijd starten met de administratie

Een inkoppertje wellicht maar toch het vermelden waard: probeer op tijd te starten. Wanneer je als ondernemer begint kun je eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen met het in kaart brengen van je administratie. Hou je inkomsten en uitgaven op een rijtje en probeer alles zo goed mogelijk te bewaren, vooral bonnetjes, offertes en facturen. Vaak zijn er zelfs nog fiscale voordelen aan verbonden wanneer je bijvoorbeeld relevante aankopen doet.

Ook de belastingdienst wilt wat

De belastingdienst is een van de redenen waarom je ook de boekhouding en administratie goed op orde dient te hebben. Zij kijken namelijk altijd met je mee. Je hebt volgens de belastingdienst namelijk een bewaarplicht van zeven jaar en voor bijvoorbeeld onroerende zaken tien jaar. Wat dien je nu volgens hen allemaal op orde te hebben?

  • Grootboek
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Loonadministratie

Het digitale tijdperk

Tegenwoordig kun je bij de boekhouding ook handig gebruik maken van allerlei online tools en apps. Dat maakt het allemaal reuze handig en je hoeft niet meer in de weer met dikke stapels nota’s en schoenendozen met vage bonnetjes. Er zijn allerlei computerprogramma’s die het allemaal makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan de programma’s Toggl, AcceptEmail, Billable of Moneybird. Sowieso is het handig om je administratie digitaal te bewaren want op die manier hoeft niet zo veel papier worden uitgeprint of bewaard. Natuurlijk is het wel altijd aan te raden om een goede back-up te maken.

Tags: , , ,

2 reacties on Het maken van een overzichtelijke administratie

  1. Je moet als bedrijf zeker zorgen dat je je administratie op orde hebt. Ons advies is om dit echter zo efficiënt en effectief mogelijk te doen. Een té groot deel van de MKB bedrijven besteedt momenteel veel te veel tijd aan administratie.

    Deze tips zijn erg handig voor startende ondernemers!

  2. Ook wij merken dat starters vaak te laat beginnen met een goed georganiseerde administratie. Het uitbesteden van de administratie hoeft als starter helemaal niet zo veel te kosten. Daarnaast kan het bedrijfsadvies zorgen voor mooie besparingen. Altijd de moeite waard om eens te informeren bij een ervaren kantoor.

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten